תזונה במצבי מחלה ובריאות

איזון תזונתי: יש לגוון את מקורות המזון , מכל אבות המזון - חלבונים,פחמימות ושומנים.
יש להימנע מאכילת מזון שעבר תהליך תעשייתי כגון: עיבוד, זיקוק, עישון, שימור, צבעי מאכל.

לשמור על "אש העיכול" - להשתדל לאכול מזון מבושל,חמים ונוח לעיכול.

פעילות גופנית: ממריצה את חילוף החומרים בגוף,משפרת את מצב הרוח,מזרזת שריפת שומנים ומחזקת מסת שריר, השורף פי 5 קלוריות ממסת שומן.

חלבונים: 1 גרם חלבונים מספק כ-4 קק"ל.

חלבון מן החי: יש להפחית בצריכת בשרים העשירים בשומן רווי.

בשרים מומלצים - בשר עוף והודו,בשיטות בישול החוסכות בשומן כגון: בישול במים, אידוי, צלייה בגריל, טיגון קל ואפיה.

חלבון מן הצומח: מומלץ לאכול חלבונים מן הצומח הכוללים סויה,דגנים וקטניות.

מוצרי חלב: יש להפחית בצריכת מוצרי חלב בקר מעל 5%,
מומלץ לצרוך חלב דל שומן (1%),מוצרי חלב ניגר,יוגורט 1.5%-3%,גבינות 0.5%-5%, מוצרי חלב מייצרים ליחה , מומלץ להעדיף מוצרי חלב סויה,חלב אורז ומוצרי חלב עיזים.

דגים: מומלץ לאכול דגים במקום בשר לפחות פעמיים בשבוע.
דגי הים רזים יותר מדגי בריכות ודגי מים מתוקים.

ביצים: השומן בביצה מרוכז בחלמון (החלק הצהוב) ,בדיאטה דלת כולסטרול ושומן רווי יש לאכול עד 2 ביצים בשבוע, את חלבון הביצה ניתן לאכול ללא הגבלה.

שומנים: השומן הינו עתיר אנרגיה,1 גרם שומן מספק 9 קק"ל, לכן יש להמעיט באכילת מזון עשיר בשומן ובמיוחד שומן רווי - חמאה, שמן דקלים, שמן קוקוס, מרגרינה קשה.
מומלץ לצרוך, בכמות קטנה, שומן בלתי רווי - שומן נוזלי, מן הצומח, הכוללים-אומגה 3, DHA EPA, שומן אומגה 6, GALA, המסייעים בהורדת כולסטרול וטריגליצרידים כגון: זרעי פשתן, אגוזי מלך, שמן נר הלילה, שומשום, זרעי דלעת וחמניות.

פחמימות: 1 גרם פחמימות מספק כ-4 קק"ל. יש להפחית בצריכת פחמימות פשוטות (מזוקקות), הכוללות סוכר לבן,קמח לבן,ממתקים וכדומה מכילות קלוריות ריקות,נטולות ערך תזונתי וגורמות להשמנה,סוכר בדם,שומן,קנדידה וכדומה. 

מומלץ להמתיק מעט בממתיקים אורגניים כגון: סוכר חום,מייפל,סטיביה,מלטיטול,סוכר פירות.

ממתיקים מלאכותיים: בדיאטה דלת סוכר מותרים לשימוש-סכרין,אספרטיים,אצסלופאם קיי וציקלומאט.

אינם מתאימים - סורביטול,קסיליטול,מניטול,מלטיטול,סוכר פירות,פרוקטוז. 

פירות: מומלץ לאכול עד 3 פירות ביום.כל פרי בנפרד כשהוא בקליפתו. 

סיבים תזונתיים: מומלץ לאכול פחמימות מורכבות,עשירות בסיבים תזונתיים,המסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול, מסלקים פסולת מהגוף,מווסתים רמות סוכר וכולסטרול,מקנים תחושת שובע,מרגיעים,מזרזים חילוף חומרים.
הקב' כוללת:

דגנים מלאים אורז מלא, כוסמת, בורגול, סולת, קוואקר (שיבולת שועל), תירס, דוחן, חיטה מלאה, דוחן, קינואה ושיפון.

קטניות (שהושרו כ-8 שעות לפני הבישול): חומוס, עדשים, סויה, אפונה, שעועית לבנה, פולי מאש (לטיהור הדם והכבד) פולי אזוקי (לניקוי דרכי השתן והכליות).
בישול ממושך (2-4 שעות) של דגן+קטניה ,על אש נמוכה,כמו חמין,מזין ומחזק את הגוף.

ירקות מומלץ לאכול אותם מבושלים, מוקפצים, מאודים, עם מעט שמן, בבישול קצר,תהליך המקל על עיכולם וספיגתם לגוף.

מומלצים בעיקר: ירקות כתומים כמו דלעת, בטטות,גזר, ירקות מוצלבים: כרובית וברוקולי, ירקות ירוקים ועשבי תיבול.
מומלץ להמעיט בירקות ממשפחת הסולניים: עגבניות, חצילים, פלפלים, תפוחי אדמה, כיון שהם אלרגניים.

מלח המעיטו בשימוש במלח ובמוצרי מזון המכילים נתרן בריכוז גבוה,המהווה נטל כבד על הכליות ותפקודן התקין נפגע.זה עלול לגרום להצטברות נוזלים,לבצקת וליתר לחץ דם.

קפה להמעיט בשתיית קפה,הוא חם באופיו,מונע ספיגת מינרלים לדם כמו סידן.שילוב בין קפאין וסוכר בכמות גדולה עלול לעורר מצבי דיכאון וחרדה. ישנם תחליפי קפה כמו קפה מדגנים , צ'יקוריה (עולש).

תה צמחים: מומלץ לשתות תה צמחים מכל סוג, בכל שעות היום.

מים: צריכת הנוזלים חשובה. מומלץ להרבות בשתיית מים בכל שעות היום, כ-8 כוסות ביום. בדקו את תוויות המזון ,הסימון התזונתי,תכולת וסוג השומן על גבי מוצרי המזון.

תגיות תזונה,